lördag 18 juni 2011

Sportfoto ... det kan väl vem som helst ?!?! ...

Jag har träffat en del som tycker att sport, det är väl ingenting att fota. Det saknar känsla och det är väl bara att köra på. Ok, låt dessa människor (av ren okunskap) hållas tycker jag. För mer fel än så kan man knappast ha. Sportfot är oerhört inspirerande, utmanande och krävande, enligt min mening. Visst kan man ställa sig och bara trycka av, men det kan också vem som helst. Utmaningen i all sport ligger i att planera, läsa på och hitta vinklar som väcker intresse. Visst måste man ibland ta rena nyhetsbilder men det är sällan de som vinner årets bild eller väcker beundran hos den breda allmänheten.
Nu säger jag inte att mina bilder som finns nedan är nydanande eller bättre än andras motocross bilder men varje bana, varje möte med en tävlande, funktionär eller publik väcker MITT intresse. Det gäller att hitta och se det som inte är självklart. Utan det drivet så blir man stilla i sin utveckling och i längden blir det tråkigt.
Måste jag aldrig bli uttråkad !





1 kommentar:

  1. Hahaha.....
    vad har Du nu råkat ut för ?? Jag förstår vad Du menar för sportfoto för många är det som syns i tidningarna. Inte de kreativa och genomarbetade bilderna som fotografen själv vill visa upp.
    Vi pratade ju om detta i soprtfoto gruppen och jag håller helt med Dig. För en del är studio och modellbilder "finfotografering" men där är det fotografering under styrda (av fotografen) och kontrollerade former. Kreativiteten ligger där främst i makeup och ljussättning. Men det är väl tur att man gillar olika :)
    Ha dä så syns vi sportfotogruppen i veckan.

    SvaraRadera